Nytt PB? Abborre

Efter ha varit ned till Uppsala i diverse ärenden så bestämde vi att ta båten och åka ut och bada på Kläcken i Dalälvsmynningen idag. Givetvis skulle aborrgrejjerna med! 😉

Kl.17 skulle vi möta upp Jossans systers karl (Johnny) och deras barn, Elin hemma hos dem. 10 minuter senare satt vi i båten och puttrade ut mot rivieran: Johnny, Elin, Jag, Jossan, Hannes och Jossans kompis Jenny.

Så fort vi kom fram så kastade vi oss ned i vattnet! 😉

Kläcken

Johhny Elin

Jossan Hannes

Jag kunde inte hålla mig borta från spö o rulle särskilt länge utan började kasta av ifrån land med VibLure från FKP-GEAR, medans barnen badade o stänkte vatten.. 🙂

Efter ca 5 minuter så kände jag att det satt en större abborre i andra ändan och den bjöd upp till en ordentlig fight! Står som sagt på strandkanten och det är relativt långgrunt med stenar, så spöt åker högt över huvudet under fighten för att inte riskera något.. Adrenalinet rusar till.. pulsen ökar, när jag ser storleken på fisken som bestämmer sig för ytterligare en rusning! Den sitter i läppen och jag blir väldigt orolig för att tappa den..

Väl uppe så mäts den in på 46cm och 1,2kg! Vad jag vet så är det min ”måttade” och vägda största abborre! 🙂 Så ett PB måste det nog räknas som!

nöjd

armlängd

release

En stund senare så vill Jenny fiska ifrån båten och vi åker ut strax utanför. Jag lyckas ta några små, men meningen är ju att jenny ska ta en borre innan vi ger upp.. Och det får hon strax efter att familjen stått o ropat på stranden att de vill åka hem! 😉

Jennys Abborre

Grattis Jenny!!

På egenvald jigg dessutom! 😉 (ingen lila eller glittrig som du så gärna ville ha!)

Hon älskar att fiska men vill inte hålla i fisken själv, så vid fotograferingen får jag hålla i den åt henne! 😉

Vi packar ihop och åker hemmåt, med vetskapen att det blir en förmiddagstur med Tommy Suomela imorgon! Då tar vi förhoppningsvis några större! 🙂

Skitfiske på er!!

//Pirre…

Lämna en kommentar